O mechanizmach dźwigniowych. Ringi mechanizmów dźwigniowych mają rozstaw dostosowany do rozstawu otworów występujących w używanych najczęściej dziurkaczach.
Do ich rozchylania i zamykania służy dźwignia. Dokumenty są przytrzymywane specjalnym zakładanym na ringi dociskaczem. Szerokość popularnych w biurach segregatorów dźwigniowych wynosi pięćdziesiąt lub siedemdziesiąt pięć milimetrów. Zmieści się w nich od trzystu pięćdziesięciu do nawet pięciuset standardowych rozmiarów kartek papieru ksero. Ilość kartek, które można w nich zmieścić zależy od grubości ich grzbietu.
W ofercie niektórych producentów można znaleźć segregatory, których szerokość grzbietu wynosi osiemdziesiąt milimetrów. Są one oznaczone symbolem XXL. Wejdzie do nich nawet piętnaście procent więcej kartek niż w najszerszych standardowych segregatorach. W sprzedaży dostępne są segregatory z dwuringowym mechanizmem dźwigniowym oraz z czterema ringami. W tych ostatnich montuje się dwa mechanizmy umieszczone symetrycznie.
O mechanizmach ringowych. Można je rozchylić palcami. Zdecydowanie jednak lepiej można je otworzyć i zamknąć poprzez nacisk. Taka możliwość istnieje między innymi w segregatorach Leitz Bepob, które mają mechanizm Softclik. Wyróżniamy dwa typy ringów: D i O. Podział ten został stworzony w oparciu o ich kształt. W zależności od typu mechanizmy stosuje się 2 lub 4 ringi. Do mechanizmów czteroringowych konieczne jest użycie dziurkacza z czterema otworami, doklejanych perforacji lub koszulek.
O mechanizmach dociskowych. Są stosowane w segregatorach Esselte. Aby włożyć do nich kartki, nie trzeba ich dziurkować. W segregatorach tych wbudowany mechanizm, które je dociska i zapobiega wypadnięciu dokumentów.
Zapięcia i okucia. Chronią przed uszkodzeniem segregatora w trakcie wyjmowania go z półki z innymi segregatorami. Otwory ułatwiające wyjmowanie segregatorów znajdują się w ich grzbietach. Zabezpiecza się je wykonanymi z metalu pierścieniami. Także dolne krawędzie okładek zabezpieczone są listwami z metalu.